Ku sobie w zgodzie z ciałem i umysłem

W czym się specjalizuję?

Na zajęciach tworzę bezpieczną przestrzeń i zapewniam ramy – narzędzia, które dobieram na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia, moją obecność, asystę i uwagę. Daję Ci wybór i proponuję różne warianty jogowych kształtów. Daję wskazówki i stawiam na Twoją podmiotowość, na odkrywanie tego, co czujesz. Dzięki pojawiającym się co jakiś czas na zajęciach pytaniom, masz możliwość coraz lepiej rozumieć swoje potrzeby, swoje „tak” i „nie”. Jedno jest pewne – zaprzyjaźniamy się z ciałem (także w poczuciu siły i mocy), zamiast z nim walczyć. Potrzeby się zmieniają – zależą od momentu życia, pory roku, czasu w miesiącu, dnia tygodnia, a niekiedy nawet chwili. I uczymy się je rozpoznawać. W efekcie nie tylko wzrasta Twoja forma fizyczna. Zaczynasz lepiej czuć ciało i siebie w nim. Znajdować przestrzeń między bodźcem, a reakcją na decyzję, na kontakt ze swoimi potrzebami. Stopniowo, przy regularnej praktyce, zaczynasz budować kompetencję dbania o siebie, poprawia się Twoje samopoczucie, a z nim mogą poprawić się relacje, podnieść poziom satysfakcji z życia, poprawić sen i więcej.

„W zgodzie ze sobą” dobrze oddaje pracę ze stresem w EmotionAid®. Poruszamy się po terytorium ciała i z moim wsparciem – przy odpowiednio kierowanych pytaniach, jesteś w stanie pozwolić na organiczne (zgodne z Twoim naturalnym tempem i kierunkiem) rozładowanie napięcia psychofizjologicznego.

Nauka

Tradycja & współczesność

Moimi priorytetami są Twoje zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie. W zajęcia wplatam ćwiczenia o niskiej intensywności, celujące w konkretne struktury i grupy mięśniowe. Czasem ten „krok w tył”, obudzenie świadomości i odpowiedniego napięcia czy luzu w danym obszarze, jest niezbędny, aby bezpiecznie przechodzić do bardziej złożonych pozycji jogi.

Prostota i skuteczność to moje dewizy. Aby pomóc ukoić skołatane nerwy, zapraszam Cię do zaangażowania się w techniki regulacyjne włączające m.in. nerw błędny. Spięte tkanki rozluźniamy i przygotowujemy na wzmocnienie dzięki automasażowi czy przystępnym autoterapiom mięśniowo-powięziowym. Podczas zajęć doświadczysz siebie w ruchu i bezruchu, płynnym flow i wyciszającej statyce. Będziesz mogła/mógł zaznajomić się ze swoimi reakcjami, poczuć siebie lepiej. A wszystko w atmosferze akceptacji, szacunku i sprawczości.

Teoria Poliwagalna

Układ nerwowy – EmotionAid®. mózg trójjedyny i Teoria Poliwagalna

Czym właściwie jest Teoria Poliwagalna? Sformułował ją (i opublikował w 1994 roku) neurobiolog dr  Stephen W. Porges. Teoria ta opisuje działanie autonomicznego układu nerwowego. Dotyczy fizjologicznej reakcji na stres i zagrożenie oraz jej skutków. Wskazuje nie tylko na możliwe symptomy czy kłopoty ze zdrowiem, które mogą pojawić się w odpowiedzi na rozregulowany układ nerwowy, ale także (a może – przede wszystkim), dostarcza informacji o tym, jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami. Dzięki temu rzuca nowe światło na trudności emocjonalne, kłopoty ze zdrowiem – także przewlekły ból i chroniczne, autoimmunologiczne schorzenia. Pozwala lepiej zrozumieć odczucia, zachowania i stany, które do tej pory mogły wydawać się niezrozumiałe lub nieadekwatne.

Co dla mnie niezwykle ważne – koncepcja ta otwiera pełną współczucia perspektywę, która zdejmuję etykietę „coś jest z tobą nie tak” z osób, które się z czymś zmagają (cieleśnie/emocjonalnie/umysłowo). Teoria zakłada, że zmagania te wynikają z doświadczenia czegoś nadmiarowego, co „utknęło” w systemie nerwowym. Kluczową rolę w tej, jakże praktycznej, Teorii pełni nerw błędny, konkretne nerwy czaszkowe i (oczywiście) mózg. Zawarta w niej wiedza to swego rodzaju instrukcja obsługi ludzkiego oprogramowania. Można ją z powodzeniem włączać w różne dyscypliny, co zrobiła już joga, psychoterapia, terapia traumy, osteopatia czy terapia czaszkowo-krzyżowa. Teorię Poliwagalną do jogi zaadaptowała psycholożka i nauczycielka jogi dr Arielle Schwartz.  

Narzędzia stymulujące nerw błędny oddziałują na układ nerwowy i mózg w subtelny sposób. Regularnie wykonywane działania mogą przynieść upragnioną równowagę fizyczno-emocjonalną, której bazą jest większa sprawność w poruszaniu się między stanami: pobudzenia i wypoczynku. Podłączania się pod zdrową energię, gdy jej potrzebujesz i wracania do stanu spokoju/relaksu, gdy jest na to czas.

Przyjaźń

Przyjaźń z ciałem, zamiast pracy

Jesteś zmęczona/-ny trzymaniem zawrotnego tempa na zajęciach ruchowych? Jednocześnie chcesz i potrzebujesz lepiej się poczuć, poruszać, zrelaksować?

Tu właśnie z pomocą przychodzi zrównoważony ruch i “przyjaźń z ciałem”. Stworzyłam to pojęcie trochę na przekór “pracy z ciałem”, choć oczywiście – to tylko określenia. Chcę jednak zasugerować podejście, jakie możemy przyjąć, aby zdjąć trochę ciężaru ze swoich metaforycznie (i często także fizycznie) obciążonych barków. Stopniowo, w Twoim tempie budujemy inteligencję somatyczną, czyli obecność w ciele. Taką, która pozwala na coraz lepsze rozpoznawanie i rozumienie płynących z niego sygnałów.

W trakcie procesu poprawią się rozmaite funkcje w ciele. Dzięki wyjściu poza utarte szlaki ruchowe usprawnisz krążenie krwi, limfy i innych płynów w organizmie, sposób oddychania, elastyczność i wytrzymałość, co przeniesie się na samopoczucie psychofizyczne. Być może odczujesz siebie w inny sposób, dotąd sobie nieznany. Jesteśmy różni i to jest piękne. Dla każdej osoby korzyści mogą być inne. Oprócz tych „standardowych” wymienionych powyżej. Jesteś ciekawa/-wy tego, co wyniesiesz z praktyki/ćwiczeń? Gotowa/-wy na to, aby poczuć się lepiej? Dołącz do naszej grupy lub umów się na sesję indywidualną!

Warsztaty

Zapisz się na zajęcia lub warsztaty i poczuj się lepiej!

© 2022 Joga w zgodzie ze sobą

Zmalowane przez CHART